Axalp!

Při vyslovení tohoto slova se milovníkům zimních sportů možná vybaví známé zimní středisko ve švýcarských Alpách. Milovníkům letadel se však vybaví něco jiného.  A sice ostré střelby na letecké střelnici Axalp-Ebenfluh, která se nalézá právě nedaleko tohoto zimního střediska. Tato akce  je v evropském měřítku zcela ojedinělá a to hned z několika důvodů: Prvním z nich je fakt, že toto vojenské cvičení s použitím ostré kanónové munice je přístupné veřejnosti a to na vzdálenost cca 1 km od terčů umístěných na svazích okolních hor. Druhým důvodem je, že za tímto zážitkem musí návštěvníci vyšplhat až do výšky cca 2.300 m.n.m. Poslením důvodem je pak zajímavý pohled na prolétávající letadla z nadhledu, neboť při některých průletech jsou návštěvníci výše než letadla prolétávající údolím. Akce zároveň slouží jako prezentace švýcarského letectva a tak je možné zde spatřit i další typy letadel a vrtulníků. Některé typy přímo při letových ukázkách, další typy pak při logistickém zajištění celé akce, neboť úplně všechno musí na vrchol kopce dopravit vrtulníky, obvykle na paletách v podvěsu…

Akci pořádá Flugplatzkommando 13 sídlící na základně vojenského letectva v Meiringenu, která se nachází v údolí řeky Aare nedaleko jezera Brienzersee. Na této základně sídlí jedna ze tří letek  protivzdušné obrany švýcarského letectva (Schweizer Luftwaffe) vyzbrojená letadly F/A-18C/D Hornet. Jedná se o známou „tygří“ letku  Fliegerstaffel 11, která je součástí Fliegergeschwader 13 (zbývající dvě letky Fliegerstaffel17 a 18 sídlí v Payerne). Cvičení Fliegerschiessen Axalp se také zůčastnilo 8 letadel Fliegerstaffel 8 s letadly Northrop F-5E Tiger II, akrobatická skupina Patrouille Suisse s letadly F-5E, cvičný letoun Pilatus PC-21 a Cougar Demo Team s vrtulníkem AS532UL Cougar Mk.1 . Logistickou podporu pak zajišťovalo několik vrtulníků EC635, AS332M1 Super Puma a AS532UL Cougar Mk.1 a letadla Pilatus PC-6.

Vojenská základna Meiringen je krásnou ukázkou toho, jak nedělat z vojenských zařízení něco tajného. Základna nejen že není oplocená a po obou stranách dráhy vedou silnice, ale hangáry pro údržbu letadel jsou prosklené. A co je nejzajímavější, napříč VPD i pojezdové dráhy vede silnice a cyklostezka! Pouze v případě provozu letadel se rozsvítí červené výstražné zařízení jako na přejezdu a přes silnici se spustí závory. Podobně to je s podzemními úkryty pro letadla, neboť ty nejsou přímo na základně, ale ve stěně jednoho ze skalnatých úbočí údolí. Ke vjezdu do těchto podzemních krytů pak vede několik set metrů dlouhá pojížděcí dráha, která vede kolem obytných domů a opět křižuje silnici…

V rámci letošního maratonu cest po leteckých dnech u nás i v zahraničí, jsem si to nemohl nechat ujít a tak nyní máte možnost trochu atmosféry z této nevšední podívané zažít z následujících fotografií…

Fotografie byly pořízeny dne 14.10.2010